perjantai 14. lokakuuta 2016

Parsaa, appelsiinia ja timjamia



Parsa on yksi kestosuosikeistani oli sitten kyseessä valkoinen tai vihreä,  uusi kevään sato tai sesongin jälkeinen aika. 

Mikään ei korvaa tässäkään annoksessa tuoretta parsaa, mutta reseptin annos onnistuu mukavasti myös säilötystä vaaleasta tankoparsasta. Parhaiten tämä parsa-annos sopii alkuruuaksi, mutta myös vaivattomuutensa vuoksi tämä voi olla parsasta unelmoivalle parsafriikille välipala tai kevyt ateria. Tankoparstasta tämä ateria valmistuu noin 10-20 minuutissa. 


PAAHDETTU MANTELI, JAAPPELSIININ MEHU SÄVÄYTTÄVÄT HIEMAN MAKEUDELLAAN


Kahteen annokseen tarvitset:
  • tuoretta vaaleaa parsaa tai iso purkki tankoparsaa 
  • voita paistamiseen
  • 1 appelsiini ja appelsiinin raastettua kuorta
  • ½ dl manteleita
  • pieni nippu tuoretta timjamia
  • hyvälaatuista suolaa esim. Guéranden suolaa
  • mustapippuria 

Jos käytät tuoretta parsaa, esikäsittele parsat normaaliin tapaan. Paista parsat kevyesti voissa, anna niiden kypsyä al denteksi. Tankoparsa ansaitsee hieman ruskistetun pinnan. 

KUULLOTA TANKOPARSA NOPEASTI, JOTTA SE SAA HIEMAN VÄRIÄ



Lisää timjami. Purista appelsiinista mehu, ja raasta hedelmän kuorta paistoksen päälle.
Jauha manteli rouheeksi. Paahda se pannulla. Asettele parsa-annokset lautaselle, kaada päälle appelsiininmehu pannulta, ja  sirottele päälle paahdettu mantelirouhe. 



VALMISTUNUT RUOKA SOPII HYVIN ALKUPALAKSI MUTTA MYÖS VÄLIPALAKSIKIN

Koristele ruoka kevyesti tuoreella timjamilla. Tarjoile heti.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti